نشست هم اندیشی متخصین و فعالان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در خصوص بررسی ترافیک شهراراک

نشست هم اندیشی متخصین و فعالان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در خصوص بررسی ترافیک شهراراک با حضور جناب آقای مسعود آبائی  رئیس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل و پیگیری رفع آلودگی هوا در شورای اسلامی کلانشهر اراک  در روز چهارشنبه ۳ تیرماه در خانه سازمان های غیردولتی استان برگزار شد.

جناب اقای آبائی عنوان داشتند تحلیل درستی از مبحث ترافیک در اراک صورت نپذیرفته و از سوی متولیان امر از جمله شهرداری، راهنمایی و رانندگی و سازمان ترافیک اقداماتی در خصوص کنترل ترافیک صورت گرفته که کاملا کارشناسی و تخصصی نبوده است. ایشان به ذکر کلیاتی از طرحهای مختلف جهت ساماندهی ترافیک شهر اراک پرداختند و و با اشاره به اینکه انسان، راه و وسیله نقلیه عامل ایجاد ترافیک هستند عنوان نمودند مشکل ترافیک در شهر اراک مشکل پیچیده و بزرگی نیست بلکه عامل اصلی، بی نظمی است که موجب ترافیک گردیده است که با ساخت تقاطع های غیرهمسط و یا عریض نمودن خیابان ها مشکل ترافیک حل نخواهد شد و تنها  با یک مدیریت  منسجم و بین بخشی و اقداماتی نظیر تقویت فرهنگ ترافیک، استفاده ازوسایط نقلیه عمومی و استفاده از دوچرخه و همچنین فرهنگ پیاده روی  و مواردی از این دست می توان ترافیک را کنترل نمود. در ادامه  به بیان تاریخچه ای از طرح ۵۵ متری و ریشه و منشاء آن و مصوبات مختلف در زمان شوراها و مجموعه شهرداری پیشین پرداختند و به برخی دلایل و استنادات برای مخالفت با این طرح و برخی دفاعیات مدافعین این طرح اشاره کردند. نکته جالب این بود که این طرح در شورای شهر با ١۴ رای موافق و ١ رای مخالف به تصویب رسیده است.

سپس دکتر آقاخانی با ارائه مستندات حاصل از مطالعه ترافیک شهر اراک، به تحلیل نحوه گسترش شهر اراک از گذشته تا کنون پرداختند که  چگونه شهر اراک از شهری استاندار با ساختاری متوازن به شهری غیرمتوازن و ناهمگون تبدیل شده است و طی ۴ موج توسعه، اراک به شهری بحران زده از لحاظ زیرساخت ها مبدل شده است. کمترین شهری در کشور از لحاظ سیمای شهری به این شکل توسعه یافته است . ایشان توسعه شهری اراک را با تهران مقایسه نمودند که چگونه در تهران زیرساخت ها به گونه ای منظم گسترش یافته و پراکنش اتوبان های شهری  به صورت متوازن اتفاق افتاده است .  ایشان تمرکز مراکز خدماتی را در مناطق اصلی شهر و تکهسته ای بودن را عامل اصلی ایجاد ترافیک د انستند و با توجه به اینکه در سال های اخیر چندین  تقاطع های غیرهمسطح در برخی از مناطق شهری احداث شده اما تاثیر چشم گیر و قابل ملاحظه ای در ترافیک سطح شهر نداشته است و مشکل ترافیک  همچنان در خیابان های پرتردد مانند شهید بهشتی، شهید رجایی، امام خمینی و همچنین قائم مقام باقی است که تاثیر به سزایی در آلودگی شهر اراک دارد.

در ادامه دکتر آقاخانی به  نتایج چند مطالعه موردی مقایسه ای که در شهر اراک و تهران انجام شده بود پرداختند که یک مسیر مشخص با طول یکسان در منطقه مرکزی تهران در ساعت پر ترافیک در مقایسه با همان مسیر در یکی از گره های ترافیکی اراک ، که نتیجه  بدین گونه بود که آن مسیر در تهران طی زمان ۶ دقیقه و در اراک حدود ١٧ دقیقه طول میکشد. نهایتا نتیجه گیری شد که حجم عظیمی از الاینده ها با توجه به تعدد خودرو ها در منظقه مرکزی و پر تجمع شهر، مستقیما وارد ریه های شهروندان میشود.

در ادامه یکی از کارشناسان ترافیک شهرداری به بیان برخی برنامه ها و خدمات آتی شهرداری پرداختند. ایشان اشاره کردند برنامه های متعددی در بخش ITS به زودی پرده برداری میشوند که شامل نصب دوربین های کنترل کننده ، نصب جی پی اس بر روی اتوبوسهای شهری، طراحی کارتهای اعتباری شهرداری برای استفاده در خدمات مختلف مثل بلیط اتوبوس، اجاره دوچرخه ، پارکومتر های کنار خیابان و ….. ، که به زودی این خدمات اراءه خواهند شد ، همچنین نتایج این خدمات در اینده به اطلاعات و دیتاهایی تبدیل خواهد شد که در تصمیم گیری در مدیریت ترافیک ، مثل تعیین جدول ورود و خروج اتوبوسها از ایستگاهها، تشخیص زمان سفر و تعداد سفر در نقاط مختلف شهر و … می تواند موثر باشد.ایشان اشاره کردند که در دنیا به این برایند رسیده اند که مدیریت ترافیک را باید از مدیریت تقاضا به مدیریت عرضه تغییر دهند.

در ادامه تبعات اجتماعی، فرهنگی زیست محیطی و ترافیکی پروژه  ۵۵ متری مورد بحث قرار گرفت و جلسه حالت پرسش و به خود گرفت و زوایای مختلف این طرح مورد بررسی قرار گرفت و موارد زیر مطرحش شد:

 در طرح ۵۵ متری به موازات این اتوبان، مجتمع های تجاری و مسکونی احداث خواهد شد که مجددا باعث تمرکز گرایی در منطقه مرکزی شهر و حجم عظیم ترافیک خواهد شد بطوریکه منطقه مرکزی و تاریخی شهر اراک را به دو نیم تقسیم میکند که تبعات منفی اجتماعی در پی خواهد داشت موارد تجربه شده در تهران و کشورهای  دیگر اشاره شد و اینکه این طرح تقریبا اثری بر کاهش الودگی نخواهد داشت ، چرا که نیاز اساسی ای بین مبدا و مقصدش برطرف نخواهد شد و باز هم سفرها با همان انگیزه ورود به مرکز شهر انجام خواهد شد.

در پایان با توافق حاضرین مقرر گردید جلسه ای به صورت تخصصی در خصوص پروژه ۵۵ با حضور معاونت عمرانی و برخی مسئولین در این حوزه و متخصصین طی هفته های آتی برگزار شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

251 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>